top of page

YOGA

Bij onze yogalessen hoef je geen ervaren yogi te zijn. Ook lenigheid is niet van belang. Hier draait het enkel om jou, om de tijd voor jezelf die je je gunt.

GP6A5541-Verbeterd-NR.jpg

VINYASA YOGA 60'

Teacher: Julie
Niveau: all levels
Max. aantal deelneemsters per les: 8

Wat is Vinyasa Yoga? Vinyasa Yoga- ook wel Flow Yoga genoemd - is afgeleid van de Ashtanga Yoga en is een dynamische vorm van yoga, in combinatie met je ademhaling.

Vinyasa lessen zijn eerdere krachtige lessen, waar je je lichaam echt aan het werk zet. Je hebt concentratie en focus nodig voor de verschillende houdingen en de dynamische manier van bewegen. Vinyasa Yoga gaat over fysieke kracht, flexibiliteit en uithoudingsvermogen, maar wat écht centraal staat, is de yoga ademhaling.

Hoe verloopt een les? Je doet een 'flow' van yogahoudingen achter elkaar, steeds op het ritme/de beweging van je ademhaling: de poses vloeien als het ware in elkaar over. "Vinyasa" betekent letterlijk "dingen in de juiste volgorde zetten" en "verbinding van beweging en ademhaling".


Julie zorgt tijdens haar lessen voor een flow van steeds terugkerende en herkenbare poses, steeds met een persoonlijke touch, en aangepast aan elk niveau. De flow van je ademhaling is een constante tijdens de lessen en zorgt enerzijds voor energie en kracht en anderzijds voor rust en ontspanning.

YIN YOGA 60'

Teacher: Gwen
Niveau: all levels
Max. aantal deelneemsters per les: 8

Wat is Yin Yoga? Yin Yoga is een eerder stille en meer naar binnen gerichte vorm van yoga, waarbij je langere tijd in een houding blijft. In plaats van je spieren actief aan te spannen, wil je bij Yin Yoga juist gaan ontspannen.

Yin Yoga houdt de 'yin-weefsels' (= bindweefsel, gewrichten en banden) gezond. Deze weefsels hebben meer tijd nodig in een houding, omdat het veel stugger is dan bijvoorbeeld spierweefsel. Door rustig in de houding te komen en 3-5 minuten in de houding te blijven, wordt het bindweefsel langzaam gerekt en gehydrateerd. Tegelijkertijd stimuleer je energiebanen die door het bindweefsel lopen, zodat de energie weer vrij kan gaan stromen. Yin Yoga heeft ook een groot effect op je geest: het geeft ruimte, helpt spanning los te laten en is meditatief.


Hoe verloopt een les? Tijdens een les doen we een 6 à 8-tal verschillende houdingen, die we gedurende langere tijd aanhouden, zodat de weefsels in het doelgebied langzaam kan rekken en ontspannen. Elke houding (of 'asana') kent verschillende variaties, zodat deze kunnen aangepast worden aan ieder lichaam. De "perfecte pose" bestaat niet in Yin Yoga! Aan het einde van de les volgt de eindontspanning of Savasana, tijdens dewelke je nog even dieper weg kan zakken in ontspanning.

GP6A5564-Verbeterd-NR.jpg
bottom of page